Lukemalla kirjan ymmärrät
Koukut Kiinni -kirja opettaa sinut laskemaan noston kuin noston. Tämä on matematiikkaa, mutta sen avulla säästät aikaa ja rahaa sekä vältyt onnettomuuksilta. Kun käyt kirjan huolellisesti läpi, seuraa siitä mm.
"Mikon tekemä turvalliseen nostamiseen liittyä opas, on harvinaisen laaja, ja erittäin selkeä luettava, havainnollisten esimerkkien, sekä kuvien ansiosta. Lisäksi kirjasta löytyy syvällisempääkin tietoa sitä kaipaaville. Likimainkaan vastaavan tasoista opasta ei ole aiemmin ollut saatavissa."
- Paavo Lehto, toimitusjohtaja, Fibroc Oy
Kirjoittajasta
Mikko Tourunen on pitkän linjan nosturikuski ja intohimoinen kaavojen keksijä. Yli 23 vuoden kokemus työmaalta näkyy ja kuuluu kirjan sivuilla. Mikon tavoitteena on rakennusala, jossa yhtään nostoa ei tehdä summanmutikassa.
- Nostotyölaskurin suunnittelija
- Pitkänlinjan nosturikuski
- Innokas algoritmien keksijä
Maistiainen
Tehtäviä 6
Laske lyhennys seuraaville kiville.
A - Ketjujen pituus 7 000mm
B - Ketjujen pituus 6 000mm
Tilaa oma kirjasi
Voit ostaa Koukut Kiinni -e-kirjan Ellibs-palvelusta.
E-kirja on kätevä tapa saada kirja heti luettavaksi. Lisäksi e-kirja saan päivitykset nopeammin kuin perinteinen fyysinen kirja.
Voit tilata Koukut Kiinni -kirjan tästä. Lähetän sinulle laskun, sähköpostitse, tai verkkolaskuna, ja kirja lähtee postiin sen maksettuasi. Jos tilaat kirjan yritykselle, muista laittaa tarkat laskutustiedot sille varattuun kenttään.
- Postitus kuuluu hintaan (Suomen sisällä).
- Saat paluuviestinä maksuohjeet.
- Kun maksu on saapunut, laitan kirjan postiin.
- Kirjan kanssa saat myös laskin-sovelluksen lisenssin käyttöön ensimmäiseksi vuodeksi 100 euron + alv, yhteishintaan.
- Opiskelijoille -15%. Opiskelijastatus todistetaan opiskelijakortilla.
Usein kysytyt kysymykset
Ennen pärjättiin myös ilman nosturia ja sen keksiminen helpotti töitä aika paljon. Samaan tapaan nostotyölaskuri helpottaa ja nopeuttaa teidän töitä. Se poistaa arvailun ketjulyhennyksistä ja rasitusasteiden arvioinnista.
Se toimii melko hyvin, ei heitä yleensä kuin lenkin, taikka kaksi, tarkasta mitasta lenkkien kohdalta. Jos asennettava paikka on oikein tiukka, niin haluatte, että lyhennys olisi millilleen oikein. Ja pari ongelmaa siinä mitan otto strategiassa. Ensimmäinen on se, että ei sitä mittaa edes oteta. Kivet lyödään vain suoraan autosta fakkiin, ja sitten kun aletaan asentamaan, niin aletaan ihmettelemään, että miten vinossa se olikaan. Toinen, kriittisempi ongelma on se, että epäsymmetrisessä elementissä veto ei jakaudu tasan eri ketjujen kesken. Saattaa olla jopa 90 % vedosta yhdellä ketjulla, ja tätä te ette näe. Lyhennyslaskin ottaa myös tämän huomioon, ja laskee molempien ketjujen rasitusasteet.
Joskus on sellaisia erikoisnostoja, joita et tuolla laskimella selvitä. Haaroja saattaa olla jopa kahdeksan. Silloin pituudet ja rasitusasteet pitää laskea kynä-paperi-laskin menetelmällä. Ja siihen nostotyömatematiikka kirja antaa hyvät valmiudet.
Pystyy. Kunhan saatte tehtaalta, taikka suunnittelijalta kuvan josta selviää painopisteen koordinaatit. Yritän kerätä eri kierreporras mallien koordinaatteja valmiiksi, ja tehdä niistä listan josta voitte hakea teidän kierreportaan tiedot.
Voit asentaa laskimen PWA-version pöytäkoneelle tai puhelimeen. Tällöin sinun ei tarvitse etsiä laskinta selaimella. Voit asentaa laskimen täältä.